* cítit se hrdý na vlastní skupinu; 
* cítit hostilitu vůči cizím skupinám.
Cílem výcvikových interkulturních programů je především 
(Harris, Moran, 1991):
* zvýšení senzitivity vůči jedincům, kteří jsou příslušníky jiné kultury,
popř. subkultury;
* rozvoj více kosmopoliticky orientovaných zaměstnanců, kteří nechá–
pou pouze teoreticky koncept cizí kultury, ale jsou schopni uplatnit
poznatky v interpersonálních vztazích s příslušníky odlišné kultury;
* zvýšení manažerské efektivnosti v mezinárodních organizacích, efek–
tivnosti v jednání, rozhodování apod.;
* snížení kulturního šoku;
* zlepšení interkulturní komunikace;
* získání komunikačního respektu (verbální a neverbální přenos pozi–
tivního pohledu);
* nezaujímání soudů a vyhýbání se moralizujícím a hodnotícím stano–
viskům;
* uvědomění si vlastních hodnotových orientací a vnímání a jejich vli–
vu na lidskou interakci;
* prohloubení empatie, flexibilnosti a tolerování odlišnosti.
Velmi často se interkulturní výcviky snaží jedince naučit, jak se zachovat
v určité typické kulturní situaci, jak předejít konfliktům a nedorozuměním,
a seznamují účastníky s historií cizí země, ale nedostávají se hlouběji k rovině
prožitkové. V publikaci se snažíme využít psychologické poznatky z oblasti
sociálněpsychologických výcviků, na jejichž metodice pracují psychologové
řadu let (např. Hermochová, 1989; Komárková, Slaměník, Výrost, 2001).
Interkulturní situací máme pak na mysli takovou interakci, kdy se do–
stáváme do kontaktu s příslušníkem cizí kultury. Interkulturní situace může
být různé povahy, můžeme např. jednat s cizincem, musíme zvládnout stu–
dium či práci v cizí zemi nebo musíme vyučovat děti či studenty z různých
kultur. Charakterem se může se jednat o situace zcela triviální (např. roz–
hovor s cizincem), ale i velmi složité (mezinárodní vyjednávání). Interkul–
turní kompetence jsou ve své podstatě sociálněpsychologické kompetence,
které jsou potřeba pro kontakt a efektivní spolupráci s příslušníky cizích
kultur (Morgensternová, Gillernová, 2004). 
143
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>